Jak správně na zadání webových stránek

Potřebujete, nebo chcete webové stránky na míru? Pak je vždy nutné mít kvalitní podklady, ze kterých lze vycházet a to i v případě, že se do výroby webových stránek pustíte sami. Zadání webových stránek, respektive webový brief je právě tím výchozím podkladem pro výrobu webových stránek. Co vše musí obsahovat a na co určitě nezapomenout?

Zadání pro webové stránky

Existujeme mnoho šablon pro zadání webových stránek (webový brief) a nejdůležitější body se objevují v každém z nich. Ty lepší šablony webových briefů se detailně klienta ptají, a tak pomohou tvůrci webových stránek dokonale pochopit důvody pro výrobu nových webových stránek, či změnu starých.

Doporučit mohu šablonu webového briefu zde, který připravila Asociácia Digitálných Marketingových Agentúr (ADMA). Každý tvůrce webových stránek nepotřebuje obsáhlý brief pro práci s klienty a proto doporučuji upravit si jej dle svých představ. Nebojte se využít online nástrojů jako Google Forms, Survio, či Click4survey a pro klienty vytvořit dotazník.Určitě to ocení!

Pokud si tvoříte webové stránky sami, stačí pracovat s původním webovým briefem. I pro vás je nesmírně důležité mít detailní informace proč, jak, kde a kdy budete webové stránky realizovat.

TIP: Obdobou šablony od ADMA je šablona od Asociace Komunikačních Agentur na jejich webu.

Struktura zadání webových stránek

Struktura zadání webových stránek (webového briefu) je dána takto:

  1. Základní informace
  2. Analýza současného stavu
  3. Strategie a realizace
  4. Podpora a komunikace
  5. Obsah a funkce
  6. Technologie
  7. Detaily k výrobě
Zdroj: https://pixabay.com

Základní informace

V úvodu každého webového briefu je třeba identifikovat co se bude tvořit a z jakého důvodu. Je nutné zjistit kdo jste, co děláte a pro koho to děláte. Analyzujte vaši konkurence a vaše výhody oproti této konkurenci. Identifikace odpovědí na tyto základní otázky jsou odrazovým můstkem pro další kapitolu webového briefu a pro samotného tvůrce webových stránek.

Analýza současného stavu

Základní pravidlo: nic nenalhávat a napsat, jak se reálně věci mají. Bez toho nelze vytvořit webové stránky, které mají změnit aktuální stav, se kterým nejste spokojeni. V kapitole se snažte odpovídat co nejdetailněji! Tato část briefu se týká pouze těch, kteří již nějaké webové stránky mají a chtějí je změnit.

Strategie a realizace

Z této části briefu bude tvůrce webových stránek čerpat mnoho informací, proto se několikrát zamyslete nad každou otázkou. Ať už odpovídáte na otázku „Jaký má být primární účel nových webových stránek?“, nebo „O čem je vaše značka?“ vždy si musíte být jistí, že otázce rozumíte. Pokud si ale jisti nejste, neváhejte se webdesignera zeptat, rád vám poradí.

Právě otázka „O čem je vaše značka?“ může působit dost zmatečně. Tato otázka vychází z tzv. pilířů značky a ty zase vycházejí z poslání vaší firmy.

TIP: Webový brief je pro mě samozřejmostí při tvorbě webových stránek a otázkách spojených se značkou vám rád pomohu.

Podpora a komunikace

Popravdě tahle část kombinuje dvě profese, jednak webdesignera a jednak specialitu on-line marketingu. V této časti vám tvůrce webových stránek zajistí technické náležitosti webu. Nastaví vám SEO (search engine optimization), česky optimalizace pro vyhledávače a integruje analytické, prodejní, komunikační nástroje třetích stran. Pro placenou podporu je lepší vyhledat přímo specialistu on-line marketingu, ale základní nastavení s vámi udělá i zkušený webdesigner. Může se stát, že tato kapitola nebude součást briefu každého tvůrce webových stránek.

Zdroj: https://pixabay.com

Věděli jste, že součástí webových stránek od Web HRAD je SEO nastavení a nastavení trackovacích kódů Google Analytics v ceně?

Obsah a funkce

Cílem tvůrce webových stránek je zjistit co už máte pro webové stránky připraveno a naopak co musí pro vás zajistit. Ptá se i funkce, které mají být součástí webových stránek. Může se jednat třeba od diskuzní fórum, chatovací nástroj, nebo rezervační formulář.

Technologie a detail výroby

U technologických parametrů je nejdůležitější zjistit, jestli již máte vlastní doménu a hosting, či ne. Případně jestli si přejete zajistit nákup domény a webhostingu webdesignerem.

V detailech se tvůrce webových stránek obvykle ptá na datum spuštění nových webových stránek a na rozpočet, tedy peníze, které můžete do nového webu investovat.

I tohle stojí za přečtení

Jak vytvořit web

Jak vytvořit web

Důvodů k vytvoření vlastních webových stránek může být mnoho a logicky většina lidí hledá způsob,...

číst více