SEO je zkratkou anglického search engine optimization a v češtině pro to používáme překlad optimalizace pro vyhledávače. Hlavním cílem této optimalizace je přivádět, organicky, na webové stránky potencionální zákazníky prostřednictvím různých vyhledávačů. Čím lépe zvládnutá optimalizace pro vyhledávače, tím vyšší pozice seznamu u vyhledávaného výrazu a tím větší šance získat návštěvníka webu, respektive zákazníka.
Obsah
Co je to SEO a proč je důležité
SEO je součástí on-line marketingu a zároveň i práce tvůrce webových stránek. Marketingoví specialisté dodávají správci webových stránek výstupy z jejich analýz a přesné zadání, co a jak je třeba na webových stránkách nastavit. Ideální je kombinace obou kvalifikací v jedné osobě, ale to není až tak časté.
Internetové vyhledávače (např.: Google, Seznam.cz) mají naprogramované své roboty, kteří prohledávají jednotlivé webové stránky napříč internetem a tyto stránky poté indexují do svého vyhledávače, tzn. uloží si webové stránky do své databáze. Tito roboti zjišťují jaký obsah webová stránka poskytuje a v případě, že se někdo zeptá vyhledávače a daná webová stránka obsahuje, dle robota, odpověď na dotaz, zobrazí webovou stránku ve výčtu. O tom, jaké místo ve výčtu daná stránka zaujme, rozhoduje SEO nastavení na webových stránkách.

Čeho si roboti všímají a zároveň co jim je třeba naservírovat na stříbrném podnose:
- Obsah – Pro roboty je velmi důležité, že obsah na vašich webových stránkách je originální, a tedy nekopíruje obsah už na jiných webových stránkách. Zjistí-li, že váš obsah se shoduje již s jiným obsahem, označí váš web jako duplicitní a odsune jej na spodní příčky výčtu. Platí, že není obsah jako obsah, při psaní textů pro web je třeba vycházet z analýz klíčových slov.
- Meta tagy – Jako první roboti přečtou Meta title a Meta description, opět je třeba při jejich vyplňování myslet na klíčová slova. Tyto hodnoty se zobrazují ve vyhledávači u vaší stránky – nadpis stránky a krátký popisek o čem stránka je.
- Struktura nadpisů – Nadpisy H1 – H6 pomáhají nejen návštěvníkům vyznat se na webové stránce, strukturu stránky čtou i roboti a určují relevanci informací na webu.
- URL adresy – I toto je důležité pro vyhledávače, proto používejte logickou strukturu url adres. URL adresy by měly obsahovat klíčové slovo/a (max. 2) a měly by být lehce čitelné.
- Responzivita – Vyhledávače si velmi všímají, jestli jsou webové stránky optimalizované pro zobrazení na všech zařízeních. Je třeba na to dbát, aby vás kvůli tomu vyhledávač nepenalizoval a neposouval na chvost výčtu vyhledávání.
- Obrázky – Velká kapitola sama pro sebe. Základní věci, které by neměly u obrázků chybět: maximální velikost do 300 kB, popis obrázků (jinak také alt text) a formát obrázků. V dnešní době se velmi doporučuje využívat formát .webp.
- Rychlost – Úzce souvisí s obrázky, ale také se zdrojovým kódem webových stránek. Rychlost webu se aktuálně stává pro roboty prioritou. Jakmile je váš web pomalý, automaticky padá na konec výčtu, tzn. není pro vyhledávače relevantní.
- Interní prolinkování – bavíme se o odkazech na vašich webových stránkách, které vedou na místo opět na vašich webových stránkách. Nebojte se toho, příležitost se najde vždy, ale všeho s mírou.
Všechny výše uvedené body jsou jinými slovy on-page SEO faktory a z dlouhodobého hlediska je povinnost se jim věnovat (tedy pokud chcete mít úspěšný web).
Jak na SEO ve WordPressu
V redakčním systému WordPress se řeší on-page SEO faktory prostřednictvím pluginu a dobrou zprávou je, že pluginů pro SEO existuje několik. Každému může vyhovovat něco jiného a z nabídky si lze určitě vybírat. Zároveň platí, že některé jsou zdarma a některé placené a tím rozšířené další prémiové funkce.

Další dobrou zprávou je, že ty nejznámější a osvědčené pluginy jsou i počeštěné a vstupní SEO analýzou webových stránek vás provedou. Osobní zkušenost mám s dvěma pluginy – Yoast SEO (v základní bezplatné verzi) a Rank Math (v základní bezplatné verzi). Osobně doporučuji Rank Math, ale co si nakonec vyberete je jen na vás. V každém pluginu je možné nastavit on-page SEO faktory i v bezplatné verzi.
Google Search Console
DŮLEŽITÉ! Po zveřejnění webových stránek si v nastavení SEO nezapomeňte v pluginu zapnout generování sitemapy vašeho webu. Plugin vám zobrazí i cestu k sitemapě, tu si zkopírujte a vytvořte si účet na Google Search Console. Zde nahrajte vaši sitemapu webových stránek a Google Search Console tak zařadí vaše webové stránky do vyhledávače instantně.
SEO analýza webu
Pokud si nejste jisti, jestli jste v rámci SEO nastavili všechno jak jste měli a mohli, nezoufejte. Existují desítky webových stránek, kde si můžete ověřit SEO nastavení a kde najdete i doporučení co ještě zlepšit. Zkuste třeba seotestonline.cz nebo seositecheckup.com. Rychlost vašich webových stránek můžete změřit na gtmetrix.com , pagespeed.web.dev nebo webpagetest.org.
Chtěl bych dodat, že zlepšování SEO a zrychlování webových stránek je neverending story! Neočekávejte, že se po prvním nastavení SEO dostanete na 100 % v měřících nástrojích. Pro začátek chtějte alespoň 50 % a postupně zlepšujte.
TIP: S rychlostí webových stránek běžících na WordPressu Vám pomůže plugin WP Rocket, jde o placený plugin, ale vyplatí se. Jeho nastavení nechte na odborníkovi, to je mé doporučení.